söndag 5 augusti 2018

Spara hållbart


Det otroliga extremväder vi känner av mer och mer i hela världen och som nog inte har undgått någon får nog många att fundera på hur vi ska göra för att våra framtida generationer ska få det bra här på jorden.
Ett av mina mål är att lära mig betydligt mer om hållbarhet och försöka bidra till det så mycket jag bara kan. Har väldigt långt kvar och är absolut inte perfekt. Jag kommer ofta på efter att jag gjort något, att det nog inte var särskilt hållbart. Men det handlar nog om att få in rutiner i det också som med allt annat. Sen har jag fortfarande några aktier som inte är särskilt etiskt korrekta och jag jobbar på att komma ifrån det men tyvärr är jag inte tillräckligt förmögen eller modig för att gå ifrån det helt ännu.


Ett steg jag nu har tagit är att jag flyttat mitt personliga pensionssparande till en hållbarhetsbox på Aktieinvest. Det är en box som innehåller 2 svenska, 2 europeiska och 2 nordamerikanska aktier.
De använder sig av ett verktyg som heter S-Ray från Arabesque som använder Big Data och Artificiell intelligence och därigenom får de fram de sex bolagen som har bäst betyg när det gäller GC (Global Compact) och ESG (Environment, social and governance. 

 Hållbarhetsboxen innehåller alltså bolag som bäst efterföljer FN:s internationella principer (GC) kring mänskliga rättigheter, arbetsrättsliga frågor, miljö och korruption samt bolag med bäst betyg inom sin industri miljömässigt, socialt och företagsstyrning (ESG)

För  mer info om hur ni sparar och vilka bolag som just nu finns i hållbarhetsboxen så gå in på https://www.aktieinvest.se/hallbarhetsboxen där all information finns.
(detta är inget sponsrat inlägg utan bara tankar och tips jag gärna delar med mig av)

Mitt nästa steg är att flytta hela mitt pensionssparande till hållbara, fossilfria aktier eller fonder och här nedan kommer en bild som får mig att förstå varför.

 Hur tänker ni kring hållbart sparande? Och hur pensionssparar ni? Ge mig tips och råd tack!


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Perfektion är inte för investerare

Investeringar handlar inte om perfektion. Det handlar om ett kontinuerligt och evigt lärande genom misstag och erfarenhet i både upp och n...