tisdag 14 augusti 2018

Investor




Investor som är ett av mina innehav och som jag förmodligen kommer behålla
i resten av mitt liv är ett mycket fint bolag.

Även om jag själv inte primärt är en utdelningsinvesterare så vill jag visa deras fina utdelningshistorik. Det är mycket viktigt för Investor att betala en stadigt stigande utdelning och detta är något man väljer att tydligt förmedla på varje årsstämma.
Sedan 2010 har dom ökat utdelningen med 1kr varje år.

Det är ganska skönt att äga Investor eller investmentbolag över huvud taget då man själv inte behöver sätta sig in i deras placeringar allt för mycket, utan ger dom förtroendet att skapa långsiktig avkastning
Det jag själv gör är att läsa varje kvartalsrapport och hålla koll på deras substansvärde kontra aktiekurs. Resten lämnar jag till Wallenberg och co.

Något jag tror på skarpt är deras satsning inom medicin, sjukvård och hjälpmedelsprodukter.
Inte minst deras kärninnehav Sobi eller AstraZeneca som är två väldigt bra bolag.
Men också deras helägda dotterbolag Patricia Industries som har stort fokus på just hjälpmedelsprodukter.








Totalavkastning 20 år. Gul linje är inklusive utdelningar.
Läs mer om Investor här
Läs
deras senaste kvartalsrapport här


3 kommentarer:

  1. Hej Dollarmiljonären. Kul att du kollar lite på Investor. Mitt största innehav. Hur ser dina investeringar ut?

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Myntaren, ber om ursäkt att jag inte svarat dig. Trodde jag fick mail när någon kommenterar. Bra att du såg innehaven, vad har du själv för innehav? :)

      Radera

Perfektion är inte för investerare

Investeringar handlar inte om perfektion. Det handlar om ett kontinuerligt och evigt lärande genom misstag och erfarenhet i både upp och n...