torsdag 26 juli 2018

Hur ska man leva?

Jag läste för ett tag sen ett inlägg från en bloggare där han förklarar hur han ser på sparande och hur han njuter av livet. Här är länken: Måste livskavalité och "unna sig" ställas mot sparande?

I mina ögon har Sparpingvinen en väldigt sund syn på livet och sitt sparande och det är hit jag vill komma en dag.

Som han skriver så diskuteras väldigt mycket på twitter och andra forum om att vissa bara sparar och inte lever livet fullt ut och i vissa fall håller jag verkligen med om det. En del sparar nästan hela lönen och letar konstant argument för att övertala både sig själv och andra att man ska leva just så.

Däremot så håller jag helt med om att prylar inte gör livet mer njutbart eller värt att leva. Man behöver inte ha dyr bil, dyra kläder eller nya skor var tredje månad. Det kommer alltid vara någon som har lite dyrare, lite nyare och  lite mer saker och ting än du själv.

Resa, uppleva och umgås med vänner och familj, upptäcka nya platser och nya människor är det som ger mig livskvalité. Men att säga att det räcker med att umgås med sig själv och knappt gå utanför dörrarna för att det kostar pengar, då har man lyckats med att övertala sig själv att det är så man ska leva.

Och det här är min syn på det, som tur väl är så ser alla väldigt olika på hur man ska leva sitt liv.
Vad är rätt och vad är fel? Kanske inget av det.

Fridens


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Perfektion är inte för investerare

Investeringar handlar inte om perfektion. Det handlar om ett kontinuerligt och evigt lärande genom misstag och erfarenhet i både upp och n...