måndag 1 oktober 2018

Månadsrapport och aktieresa till Hernö Gin

Först måste jag slå ett slag för Magnus Andersson på fundamentalanalysbloggen som har ordnat en aktieresa till Hernö Gin utanför Härnösand i byn Dala. Hernö som är ett av mina onoterade bolag är än så länge en liten framgångssaga där man vunnit avsevärt många priser inom WORLDS BEST GIN. Kommer skriva ett längre inlägg om själva bolaget senare i vinter. Om ni vill följa med på detta arrangemang och få en väldigt rolig dag tillsammans med människor som delar aktieintresse och förmodligen också lite ginintresse så föreslår jag att ni går in på Magnus blogg och läser hur ni gör. Inlägget hittar ni här
Man måste alltså inte vara aktieägare, utan man kanske bara vill diskutera aktier tillsammans med andra under en hel dag. Eller så har man tänkt sig att kanske investera i Hernö Gin under framtiden och vill få ut så mycket information som man bara kan av ledningen eller andra aktieägare. Eller så älskar man helt enkelt bara gin och i synnerhet då Hernö Gin. 



September var en väldigt volatil månad för min portfölj men den orkade till slut att gå på plus. Mitt bloggande och twittrande har varit och kommer fortsatt att vara väldigt dåligt i 2 månader till då jag pluggar en distanskurs på 75% samtidigt som jag jobbar 100% och har därför inte orken att lägga för mycket tid på annat än just det. Min tillväxt i portföljen och nuvarande innehav kan ni kolla här

Bettingbolagen fortsätter att tynga en del men har börjat känna på bottenläge nu tror jag. 
Ser fram emot Q3 rapporterna för att ta ställning till mina innehav.
Har nu även gått in i Catena Media.

Hemfosa kommer knoppa av Nyfosa Fastigheter i Q4 och detta ser jag som en väldigt sund strategi från hemfosa. Jag kommer behålla Nyfosa i min portfölj som en krydda till Hemfosa som just nu är mitt enda fastighetsbolag.
(kommer även skriva ett inlägg om vardera bolag i vinter)
Nyfosas mål och utdelningspolicy
Nyfosas styrelse har antagit nedanstående finansiella mål och riskbegränsningar samt utdelningspolicy för Nyfosa.
Övergripande mål:
  • Generera en långsiktigt hög och stabil avkastning med fokus på tillväxt.
Tillväxt- och resultatmål:
  • Tillväxt i resultat och fastighetsbestånd om minst 20 procent per år upp till ett totalt fastighetsvärde om 25 MDSEK (exklusive andelar i joint ventures).
  • Minst 15 procent avkastning på eget kapital över tid, före betald skatt.
  • Soliditeten ska långsiktigt uppgå till minst 25 procent.
  • Belåningsgraden ska ej överstiga 65 procent. Räntetäckningsgraden ska ej understiga två gånger.
Utdelningspolicy
  • Vinsterna återinvesteras för att ta tillvara affärsmöjligheter och uppnå tillväxtmålet om ett totalt fastighetsvärde på 25 MDSEK, därefter avses det utdelningsgrundande resultatet i huvudsak distribueras till ägarna i form av utdelning, inlösen och/eller återköp av aktier.

Storytel har kommit ner lite senaste tiden och jag har fyllt på lite där då jag tror att Jonas lyckas med sin aggressiva exponering i nya länder. 

Fortnox har valt att ingå ett samarbete med Kivra för digital post. Snabbt förklarat så kan man nu skicka fakturor och post till Fortnox direkt från mobilen istället för att skanna in i datorn och skicka som man gjort tidigare.

Apple har klättrat trots allt prat om handelskrig och ett misstag jag gjort där är att inte fylla på mer tidigare. Jag har väntat på en dipp då det brukar komma efter deras Septemberevent och nu med handelskriget så var jag nästan säker på det. Tur att jag ska äga Apple väldigt länge till så jag hinner öka även om det kanske blir på en dyrare kurs.

Paradox som jag äger genom Spiltan invest har återhämtat sig lite från raset efter Q2 och jag tror det var en överreaktion då många inte ser till det långsiktiga caset i detta. Wester har flera gånger tidigare pratat om att det svänger väldigt mycket från Q till Q.

Det var en snabb sammanfattning av september och nu ser jag fram emot höst och vinter och att få plugga klart så jag kan lägga mer tid på blogg och aktier framöver.

2 kommentarer:

Perfektion är inte för investerare

Investeringar handlar inte om perfektion. Det handlar om ett kontinuerligt och evigt lärande genom misstag och erfarenhet i både upp och n...