torsdag 6 september 2018

Nibe industrier AB


Nibe i Markaryd är en riktig framgångssaga och ett av bolagen där man pratar om ”Smålandsandan” eller Gnosjöandan som en del säger. Företag från Småland är kända för sitt långsiktiga tänk med otrolig avkastning över tid. Omsättningstillväxten är från 2010 till Q2 i år 210 % och på tio år har aktien totalavkastat smått otroliga 850 % med en CAGR på 25 %.

Nibe startades för över 60 år sedan i Markaryd, djupt in i de småländska skogarna. Idag är man över 14 000 anställda med en försäljning över hela världen.

Nibes produkter säljs över tre affärsområden. 

Nibe Climate Solutions (62 % av omsättningen) Det är detta affärsområde som Nibe är mest känt för där vi ser deras värmepumpar i vart och vartannat hem. Här ingår även produkter för luftkonditionering, varmvattenberedning mm. Rörelsemarginalen här ligger på 13,5 %, rullande 12 månader.

Nibe Element (27 % av omsättningen)
Elementdelen är olika sorters lösningar för uppvärmning som är avsedda för både privat och industrikunder. Det kan handla om system för uppvärmning av tågräls eller komponenter till vitvaror, fordon mm. Rörelsemarginalen här ligger på 10,9 %, rullande 12 månader.

Nibe Stoves (11 % av omsättningen)
Precis som det låter. Försäljning av eldstäder och braskaminer. Rörelsemarginalen här ligger på 11,8 %, rullande 12 månader.

Nibe är och har historiskt varit ett förvärvsföretag och bara under 2018 har man förvärvat tre bolag. Hela marknaden växer väldigt mycket och totalt uppskattas marknaden till nästan 600 miljarder där Nibe-koncernens marknadsandel är dryga 3 procent med en omsättning på 20 miljarder. Det finns mycket småföretag kvar att förvärva och Nibe har historiskt varit väldigt duktiga på att förvärva till värderingar långt under Nibes, där förvärvade vinster snabbt värderas upp.



Nibes mål var att nå 20 miljarder i omsättning 2020 men har alltså nyligen nått detta mål. Deras nya mål är att dubbla denna omsättning på fyra till sju år och om jag får gissa så kommer de att göra det inom 5 år. (15 % per år) Organisk tillväxt är antaget till 5-7 % och resterande via förvärv och det är ungefär här man har legat historiskt också.

Gerteric Lindquist (66 år) som är en stor ägare och en sån VD och eldsjäl som jag älskar i bolag har varit VD i 30 år nu. När det är dags för Gerteric att stiga ner är omöjligt att säga men det blir en enormt svår roll att axla och förmodligen kommer han ingå i styrelsen ett tag till efter att han släpper VD-posten. Men jag tror att han likt Ingvar Kamprad förberett sin avgång under en längre tid. Det är så dessa entreprenörer jobbar.


Så här ser ägarlistan ut


Aktien är DYR, men det har den också varit historiskt och kommer förmodligen vara framåt. Jag äger Nibe i min utdelningsportfölj och gör sporadiska köp utspritt över lång tid så jag bryr mig inte jättemycket om hur värderingen ser ut just för dagen. Det är absolut ingen högutdelare men man har höjt utdelningen senaste tio åren, och även om direktavkastningen gått neråt sakta men säkert varje år också så är det totalavkastning jag är ute efter och där tror jag att Nibe kommer leverera. 
Utdelningshöjningar från 2009



Titta gärna närmre på bolaget och ge mig lite diskussioner.

Ha en bra torsdag.






6 kommentarer:

  1. NIBE är en pärla i min portfölj och har varit det sen jag gick in i samband med nyemissionen för två år sen. Upplevs jämt som för dyr, men visar alltid att det var fel. Det är bara att hoppa på tåget och följa med på resan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker med att det är en riktig pärla. Gäller att följa noga och se om den höga värderingen fortsättningsvis kommer vara befogad, men det tror jag att den kommer vara.

      Ha en fin kväll.

      Radera
  2. Har varit med sedan 1997 och jag slutar aldrig att förvånas över bedriften att alltid slå förväntningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå Anonym.
      Min pappa har varit med på resan sedan 1997 också. Tror det är värt mer än en halv miljon idag.
      Han har varit med på alla nyemissioner mm.
      Vet du hur mycket i inköpspris du haft?
      (förutsatt att du - varit med på alla nyemissioner
      - inte köpt några NIBE utöver det
      Tänkte för reavinstskatt...

      Radera
    2. Det är inte lönt att räkna på inköpsbeloppet. Schablonmetoden är det som gäller.

      Radera
  3. Det är det största företaget i Markaryd. Markaryd är en liten kommun med drygt 10 000 invånare. Nibe har ca 1200 anställda idag.

    SvaraRadera

Perfektion är inte för investerare

Investeringar handlar inte om perfektion. Det handlar om ett kontinuerligt och evigt lärande genom misstag och erfarenhet i både upp och n...