söndag 26 augusti 2018

Söndagstankar v.34 ”Pengar, misstag och passion”


Om du skulle investera alla dina pengar och förlorade precis allt, skulle du fortfarande ha samma passion och drivkraft till att investera eller spara? Funderar man på den frågan så är det inte så självklart. För att bli en heltidsinvesterare eller ekonomiskt fri så behöver man den passionen för att orka de gångerna som allt går emot dig. Det gäller att gå emot strömmen av nejsägare som konsumerar sina pengar och tänker negativt, för att istället investera dom och tro på dig själv.
Gör dig av med alla negativa människor och sök dig till likasinnade och människor som tror på dig eller det du gör.


För att bli riktigt bra på något så måste man fördjupa sig i det. Många nya investerare har ofta ursäkter till varför dom inte kommer att lyckas och ger därför upp fort. De säger, ”Jag har inte tillräckligt med pengar, jag har inte tillräckligt bra lön, jag har inte kunskapen, jag har inte, jag kan inte”. Sluta med att använda de orden och tänk istället långsiktigt. Faktum är att eftersom du inte har dessa sakerna så kommer du tvinga dig själv att lära dig så mycket som möjligt och du kommer vara betydligt mer rädd om dina pengar när kapitalet växt sig stort.

Och jag kan nästan lova, lägger du bara ner tiden, passionen och envisheten så finns det inget som säger att du inte kan bli mångmiljonär. Jag själv är inte miljonär men jag är ganska säker på att jag kommer bli det. Och när jag nått min första miljon så kommer det gå av bara farten. För tre år sedan hade jag 50 000 sparat och en bruttolön på 21 000 och jag är väldigt nöjd över hur långt jag kommit nu.
Jag tror att de viktigaste lektionerna inte kan läras, utan måste upplevas, och du kommer nog förlora pengar många gånger under färden. Men då tar man förlusten och plockar fram pannbenet för att lära sig av misstaget och bli bättre. Misstag är ofta det första steget mot framgång och som Mike Murdock säger ”Det finns bara två sätt att få visdom på: Misstag och mentorer”.


Sök dig till en mentor
Mentorer är något jag saknar och har saknat i livet, det är väldigt svårt att komma nära någon med samma intresse som kan tänka sig vara mentor. Så läser du detta och är väldigt vis eller duktig på en sak så bli mentor till någon yngre i din närhet. Det finns alldeles för få som kan tänka sig delge sin kunskap till andra utan att få något tillbaka, men jag tror också att man får väldigt mycket tillbaka när man ger. Det försöker jag leva efter i alla fall. 

Sortera bort allt brus och lyssna på dig själv eller din mentor. Analytiker och media kommer alltid försöka styra oss för att tjäna pengar till sina tidningar, fonder eller banker. Hur du investerar är upp till dig, men det är dina erfarenheter som kommer forma dig. Skapa din egna väg, din egna framgång. Allt jag försöker göra är bara att berätta för dig att allt det du drömmer om, är fullt möjligt.


Trevlig Söndag.

Två hemsidor där jag lär mig mycket om psykologi är mootleyfool.com och microcapclub.com - Kolla in där.

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Är ny på bloggen. Riktigt trevligt inlägg, fortsätt så! :)

    Vänliga hälsningar

    Assetsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Assetsa.
      Roligt att du hittat hit :)

      Kommer fortsätta med mina söndagstankar framöver då det ger både mig och förhoppningsvis de som läser något att tänka på :)

      Ha en fin dag.

      Radera

Perfektion är inte för investerare

Investeringar handlar inte om perfektion. Det handlar om ett kontinuerligt och evigt lärande genom misstag och erfarenhet i både upp och n...