fredag 31 augusti 2018

Måndasrapport Augusti & Apple "Gather round" Event


Augusti månad var ingen bra avkastningsmånad då jag gått minus, men jag har ändå lyckats spara upp mitt aktiekapital lite. Sakta men säkert stiger det uppåt.
Ser fram emot hösten med ännu mer fokus på aktier, poddar, bloggar, böcker och evenemang.
Tror att en del av mina aktier kommer börja prestera igen till hösten eller början av 2019 eftersom att bolagen fortsatt prestera men aktiekurserna gått ner. Då tänker jag främst på mina bettingbolag.

Storytel fortsätter att expandera och ska öppna ett kontor i Bangkok, Thailand med en intention att framöver fungera som ett centralt kontor för regionen Asien.

Hernö gin kom igår med sin halvårsrapport och man fortsätter den enorma tillväxten med en omsättningstillväxt på 88 % och en vinsttillväxt på 85 % före skatt. Marginalerna ligger ungefär på liknande som föregående år och det beror främst på kraftigt ökade personalkostnader. I September börjar samarbetet med Altia och det ska bli intressant att se vad som händer framåt. Tax-free!!

Investor har börjat klättra uppåt och rabatten har minskat något, Sobi som är en av grundpelarna och 7,35 % av substansvärdet i bolaget fortsätter att imponera och hjälper substansvärdet på hela Investor att öka. Beräknat substansvärde på dagens kurser är 548,91 kr enligt
ibindex.se.

Catena Media. En ny aktie som jag kollat på ett tag är Catena Media. Är imponerad över hur dom bygger sitt bolag och tror att skulderna på förvärven som man gjort i ganska aggressiv takt (och oroar många) kommer att betalas av ganska enkelt med eget kassaflöde snart. Huvudägaren Optimizer Invest sålde en del av sitt innehav och aktien dök, då passade jag på att gå in.
Sen fyllde jag även på dagen efter då Bråse gjorde en konstig analys och jämförde Catena Media med fingerprint i rubriken för att jaga klick.

Fortfarande ganska litet innehav men är enklare att läsa och följa det nu när jag har en position.


Apple "Gather round" Event






















Den 12 september har Apple bjudit in till sitt enorma evenemang och nya produktsläpp. Jag tror vi kommer få se tre nya Iphonemodeller. En större Iphone X och en Iphone 9 eller vad du serien kommer att heta framåt? Kanske Iphone X.1 eller liknande?
Flaggskäppsmodellen kommer nog vara en Iphone Xs som uppdateras med nya interna komponenter.

Apple Watch Series 4 kommer med stor sannolikhet också att släppas då Apple tagit bort 14st Watch-band från Apple Store och ytterligare några står som ”slutsålda”. Jag själv tror Watchen kommer vara  nästan lika självklar som iphonen är hos Appleälskare om några år.
Ryktena säger att det troligen blir lite förändring på utseendet och kommer att bli lite större skärmar men med ungefär samma dimensioner och former.

En ny iPad Pro och även en ny Macbook Air kommer nog släppas antingen nu i september eller senare i år/början av 2019 men det är Iphonen och Watchen jag själv kommer hålla mest koll på.

Ser fram emot att få se hur dom tänker framåt och litar till 100 % på Tim och Co att de fortsätter att skapa fantastiska produkter och en fin resa för oss aktieägare.
Klockan 19:00 (svensk tid) startar eventet. Glöm inte titta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Perfektion är inte för investerare

Investeringar handlar inte om perfektion. Det handlar om ett kontinuerligt och evigt lärande genom misstag och erfarenhet i både upp och n...