söndag 12 augusti 2018

Miljonär innan 30 Bokrecension




Jag måste erkänna att bilden av miljonär innan 30 förändras lite efter att jag läst boken.
I mina ögon och det lilla jag har läst på bloggen så har jag fått bilden av en man som satt sig själv i en rävsax där han övertalat sig själv att spara så mycket han bara kan, även om han absolut inte vill.
Men som mycket annat är man snabb på att döma och jag har nu en annan bild av honom.



Vad handlar boken om?

Miljonär innan 30 har skrivit boken med ett budskap om att alla kan bli fria med hjälp av hårt sparande och att sätta pengarna du sparar i arbete. Det är inte en bok där man får lära sig exakt hur man ska placera pengarna eller hur du räknar ut kommande års EBITDA-Marginal men det tycker jag bara är bra eftersom att det finns flera andra böcker för just detta. Boken tar upp flera olika spartips som är väldigt nyttiga att ha med sig, men också en del extrema spartips som jag själv inte håller med om.
Här nedan kommer några exempel på bra spartips
  • Bo inte större och mer centralt än du behöver
  • Välj rätt transport (cykel till jobbet)
  • Bryt ner sparsamheten i kortare perioder (snålmånader)
  • Våga ifrågasätta varumärken (Betala för kvalité, inte för varumärket)
  • Hitta aktiviteter som är gratis
  • Matlåda på jobbet
  • Köp billigare mat (köp stora kvantiteter till bra pris)
Flera av dessa spartips använder jag mig av själv. Matsmart är faktiskt en otroligt bra hemsida för att bunkra upp med mat till ett bra pris och jag och min sambo använder det mycket.

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Matsmart


Miljonär innan 30 kommer också in på en del extremfall i sparande som att leta pantburkar i soprummet eller ha medhavd mat till hotellrummet på tjänsteresor.
Ett ganska känsligt spartips han tar upp är just valet att inte skaffa barn.
Men det känns som att det handlar mer om ett val för frihet än att spara pengar och det är något som såklart är upp till var och en.

Placeringsmässigt så tar författaren upp de vanligaste sparformerna och går igenom lite enkel utdelningsinvestering och även hur man själv kommer igång med allt.

  • Vilka kontotyper man kan använda
  • Aktier eller fonder
  • Hur många bolag
  • Belåning eller inte
  • Fullinvesterad eller inte

Vem ska läsa boken?

Denna boken tycker jag alla som är nya i världen med aktier och sparande borde läsa. Jag hoppas och tror att den kommer tillhöra grundböckerna som man tipsar nya sparare om, ge bort i studentpresent eller läser och skickar vidare i generationer.
Även om man inte är nybörjare så tycker jag personligen att jag fick mycket bra inspiration och en del tankeställare från den.

Sammanfattningsvis så håller jag inte med om allt som miljonär innan 30 skriver, men jag tycker det är bra att han är väldigt tydlig med att allt är upp till var och en och att allt i boken inte passar alla.
Det är en bok för inspiration som är väldigt lättläst och rolig att läsa.
Jag lånade såklart min på biblioteket i sann miljonär innan 30 anda, men den finns att köpa där du handlar böcker.

Vill ni läsa mer om Miljonär innan 30 så kan ni gå in på hans blogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Perfektion är inte för investerare

Investeringar handlar inte om perfektion. Det handlar om ett kontinuerligt och evigt lärande genom misstag och erfarenhet i både upp och n...