onsdag 8 augusti 2018

LeoVegas

LeoVegas har varit väldigt omtalat senaste tiden på finanstwitter och även andra forum.
En del anser att det är det nya fingerprint där det byggts upp sektbeteende och där marginalerna kommer sjunka mer och mer för varje kvartal. Andra tror att spelbolag over lag kommer att pressas av de nya regleringar och regelefterlevnader där de stora bolagen är de som kommer stå kvar medans resten raderas ut från marknaden.


Det senare påståendet ligger det lite i tycker jag och vi kommer säkerligen få se kortsiktiga effekter på tillväxt där operaörerna kommer få agera för att säkerställa att kraven möts. Men långsiktigt kommer de som är ansvarstagande till reglerna och jobbar stenhårt med sitt varumärke att vara de operatörer som kommer tacka för den möjlighet som just nu infinner sig, och det är där jag tror att LeoVegas kommer att vara en lysande stjärna.


Om vi kollar på Leos NDC och RDC (som jag tycker är viktigast) så ser vi att de har väldigt trogna kunder som återkommer till dom hela tiden. 

NYA DEPONERANDE KUNDER (NDC)NDCerna sjönk lite sen det förra kvartalet och detta är p.g.a lägre marknadsföring.



ÅTERKOMMANDE DEPONERANDE KUNDER (RDC)
RDCerna däremot, de fortsätter att öka bade organiskt och
genom förvärv och det är här magin ligger.
Kunder uppskattar Leos platform oxh återkommer gärna dit
istället för att hoppa från operatör till operatör.



En annan positiv sak jag läste I Q2 rapporten för ett tag sen var att intäkterna ökade kontra marknadsföringskostnader. Alltså drog LeoVegas ner på marknadsföringen under Q2 men ökade intäkterna/marknadsföringskostnader. Detta gör att EBITDA marginalen ökar ganska mycket.
Anlendingen till detta tror jag är att de ansåg att fotbolls-vm primärt är för Betting och att detta än så länge bara star för 8% av spelintäkterna.  Här nedan kommer en bild som kanske förklarar bättre vad jag menar med EBITDA marginalen kontra intäkter/marknadsföring. 


Det som gjorde mig väldigt fundersam efter Q2 rapporten var att LeoVegas har svårt att växa organiskt. Många andra operatörer har lyckats utmärkt med detta under Q1 och Q2 och jag förstod inte riktigt varför det var sån skillnad? Jag lyssnade på Investerarens Podcast där Victor Fritzen (nuvarande CFO men som snart går in i en ny roll som Senior Advisor där han ska fokusera på tillväxt och värdeskapande) intervjuades. Efter att ha lyssnat på detta 20minuters extraavsnitt så förstod jag att de lagt mer fokus på att få upp tillväxten i förvärven detta året. Victor är väldigt förtroendeingivande och jag tror på det han säger men jag kommer syna kommande kvartal hårt för att se vad som händer framåt.

Hur som helst så har aktien tagit alldles för mycket stryk senaste tiden. Inte bara p.g.a Q2 rapporten och alla spelregleringar utan också för att stora fondflöden går ur aktien som t.ex Norska oljefonden som sålt av under en lång tid nu och fortfarande har kvar att sälja.

LeoVegas har blivit mitt näst största innehav trots (eller tack vare) den nedgång som nu varit ett tag, och jag har fyllt på ganska rejält. Håller estimaten på 8kr/aktie i vinst för 2020 så ser jag LeoVegas som en mycket billig tillväxtaktie just nu. Även om jag fortfarande är en nybörjare på att räkna.

När jag ändå är inne på Investeraren och hans pod så föreslår jag att ni går in där och lyssnar på alla avsnitt ni orkar med att lyssna på. Beroende på hur nya ni är i aktievärlden så föreslår jag även att ni lyssnar på Avanza-podden eller Unga aktiesparares Aktiekompisar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Perfektion är inte för investerare

Investeringar handlar inte om perfektion. Det handlar om ett kontinuerligt och evigt lärande genom misstag och erfarenhet i både upp och n...